KLAS 5 Romantiek Max
Havelaar - Multatuli
Ik vind dat Max
Havelaar van Multatuli grotendeels representatief is voor de Romantische
literatuur.
De Romantiek is een periode die duurde van ongeveer 1770 tot
1880. Deze stroming is een tegenbeweging van het Classicisme, waarin het vooral
gaat om ingetogenheid en waar de nadruk ligt op het verstand. De Romantiek is
een stuk uitbundiger en er is meer ruimte om gevoelens te uiten. Dit wordt
gedaan op twee manieren: het non-conformisme en het escapisme. Het
non-conformisme kan worden gezien als een vorm van protest. De schrijver zet
zich af tegen de bestaande ideeën en laat zien wat er verkeerd is in deze
maatschappij. Ook legt hij sterk de nadruk op het individualisme door anders te
zijn dan anderen. In het escapisme gebeurt juist het omgekeerde. De schrijver
gaat de confrontatie niet aan, maar vlucht weg voor de dingen die hij onjuist
vindt. Hij kan dan onder andere vluchten in de natuur, het geloof, het
verleden, humor, verre landen en in het ergste geval de dood.
De Max Havelaar is
opgedeeld in twee delen: het deel van Batavus Droogstoppel en het deel waarin
Ludwig Stern vertelt over Max Havelaar. In het deel van Droogstoppel is veel
vluchtgedrag te zien. Droogstoppel verklaart alle problemen die Havelaar
aankaart met zijn geloof. Wanneer dominee Wawelaar de volgende woorden tot hem
spreekt, is Batavus hier ook gelijk van overtuigd: ‘Is er niet veel rijkdom in
Nederland? Dat komt door het geloof! Heerst in Frankrijk niet overal moord en doodslag?
Juist, en dat komt doordat ze daar katholiek zijn. Zijn niet de Javanen arm?
Het zijn heidenen. Hoe langer de Hollanders met de Javanen omgaan, hoe meer
rijkdom hier zal komen en hoe meer armoede daar. Dat is de wil van God!’
Er zijn echter nog meer
personen die vluchten voor de ontmaskeringen van Havelaar. Dit zijn de
bestuurders in Lebak en de andere districten op Java. Al deze hoge heren zijn
corrupt en achterbaks en willen niet onder ogen zien dat het de verkeerde kant
op gaat met Java. Havelaar heeft de grootste moeite om de verkeerde dingen aan
het licht te brengen, doordat de regenten, residenten, gouverneur-generaals
enzovoorts, niet mee willen werken aan zijn onderzoeken. Deze zijn bang voor
wat er zal gebeuren als ze hun mond open doen.
De stukken waarin Droogstoppel aan het woord
is bevatten veel humor. Dit komt vooral door het feit dat de chagrijnige,
pessimistische Batavus een grote tegenstelling vormt met de rechtvaardige,
optimistische Havelaar die in de andere hoofdstukken aan bod komt. Droogstoppel
is als het ware de classicist en Havelaar de romanticus. Droogstoppel vertrouwt
alleen op zijn verstand en zijn geloof en houdt zijn gevoelens angstvallig in
bedwang. Havelaar laat zijn gevoelens de vrije loop en laat zijn verstand daarbij
dikwijls varen: ‘En hij was soepeler nog dan soepel. Met een gulheid die aan de
fouten herinnerde die hem zelf zo arm hadden gemaakt, gaf hij steeds een
voorschot aan de regent, zodat deze niet de behoefte had de gewone man nog
harder te treffen.’ Havelaar stelt het geluk van de inlanders boven dat van
zichzelf en zijn gezin.
Verder is het boek
één grote aanklacht, niet alleen tegen het Nederlandse bestuur van Java, maar
ook tegen de burgerlijke onverschilligheid. Multatuli wilde gehoord worden door
de mensen, en dit is ook precies de reden waarom hij dit boek heeft geschreven.
Dit is kenmerkend voor het non-conformisme in de stroming Romantiek, omdat het
een vorm van protest is.
Wat totaal niet
kenmerkend is voor de Romantiek, is het feit dat alles is opgeschreven zoals
het is, heel realistisch dus. Multatuli zegt aan het einde van het boek: ‘Ja,
ik zal gelezen worden! Als dit doel wordt bereikt, zal ik tevreden zijn. Want
het was me niet te doen om mooi te schrijven. Ik wilde zo schrijven dat het
werd gehoord. En, zoals iemand die ‘houd de dief!’ roept zich weinig aantrekt
van de stijl van zijn geïmproviseerde toespraak, zo laat het mij ook volstrekt
koud hoe men de manier zal beoordelen waarop ik mijn ‘houd de dief!’ heb
uitgeschreeuwd.’ In de Romantiek wordt er veel beschreven en dat is in het
Realisme niet zo. Wat dat betreft heeft het boek meer weg van het realisme.
Max Havelaar is dus
grotendeels representatief voor de Romantische literatuur, omdat het personen
beschrijft die vluchtgedrag vertonen, omdat het veel humor en een zeer
romantisch personage bevat en omdat het boek een aanklacht is tegen de
bestaande ideeën. Het is niet volledig romantisch, omdat er op een zeer
realistische manier is geschreven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten