Welke literaire boeken spraken je bijzonder aan en waarom?
Bonita avenue vond ik een van de leukste boeken om te lezen,
omdat het een boek van enig niveau is, er meerdere verhaallijnen door elkaar lopen en het veel onverwachte wendingen heeft in het verhaal.
Het boek laat je afvragen wat jijzelf in deze situaties had gedaan.
Het enige jammere aan dit boek vond ik het onrealistische,abrupte (open) en bizarre einde.
Ook hersenschimmen vond ik een leuk/interessant boek,
dit omdat bijna iedereen wel eens van dementie gehoord heeft, maar niemand kan zich voorstellen wat deze ziekte inhoud en wat het met je doet.
Interessant om te lezen hoe bernlef deze ziekte probeert weer te geven, met een goed te volgen/directe schrijfstijl.
Helaas vond ik ook bij dit boek het einde een anti-climax, er zat bijna geen verhaal meer in de laatse bladzijden en het was een beetje een brabbeltaaltje van wat er in de hoofdpersoons hoofd omging.
Kaas vond ik het minst leuke/interessante boek om te lezen, er zat hier weinig verhaal in, de schrijfstijl sprak mij niet aan en het boek had vrij weinig/totaal geen diepgang.
Het was het laatste boek wat ik gelezen heb, maar er is vrij weinig blijven hangen.
Welke literatuur lessen zijn belangrijk voor je geweest, en om welke redenen?
Na hard nadenken kom ik tot de conclusie dat dit de lessen zijn geweest waarin u zei wanneer je welk boek gelezen moest hebben, omdat je anders een - in plaats van een + zou krijgen.
Verder waren de lessen in de 5de vaak zo eentonig (lezen,lezen, 10 minuten nabespreken) dat ik liever 40 minuten naar de muur staarde dan dat ik een of ander verhaal uit de middeleeuwen ging lezen.
In de 6de was dit wel beter, in de vorm van zelf de informatie zoeken en vervolgens presenteren aan de klas.
leuker echter, niet beter, want er is vrij weinig/ tot niets blijven hangen, maar dat zal wellicht komen door mijn desinteresse in literatuur onderwijs.
Ik heb de literatuur lessen nooit leuk gevonden, ook niet bij bijvoorbeeld duits.
Ik hou best van lezen, maar al die achtergrond informatie en literaire stromingen interesseert mij vrij weinig, ik lees omdat ik het leuk vind en niet om er een bepaalde stroming aan te koppelen en het boek nog dagen lang te analyseren.
Misschien komt dit omdat ik weinig hoogstaande boeken heb gelezen, na de toetsweek ga ik beginnen aan De ontdekking van de hemel, en misschien dat ik dan wel de behoefte voel om dat boek eens flink te analyseren, maar ik betwijfel het.
Welke ervaringen met literatuur hebben absoluut weerstand opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand?
Wanneer je bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou door een gebrek van kwaliteit van de schrijver of door jouw manier van lezen?
Het gebruiken van dit digitale leesdossier en het verplicht lezen van boeken uit een bepaalde stroming/tijd.
Bij het gebruiken van de site nederlands en het online blog was bij mij veel onduidelijkheid.
Ik had dan een boek gelezen, wilde een verslag gaan maken en moest dus naar de site van nederlands.
Deze was ik elke keer vergeten, waardoor ik dit aan klasgenoten moest vragen wat de site was. Doordat de meeste dit ook niet wisten, duurde het zo'n 10 minuten voordat ik iemand had gevonden die de juiste site wist.
Als ik dan eindelijk op de site was had ik geen idee waar ik alles kon vinden en wat wat was, er stonden verschillende modellen op voor een verslag, geen idee welke ik moest hebben.
Na nog wat meer rondvragen kwam ik hier vaak wel achter, maar de motivatie om dan nog daadwerkelijk een verslag te schrijven was verdwenen en meestal kwam er dan ook niet veel van terecht.
Dit ligt overigens niet aan een gebrek van uitleg van de kant van de docenten, maar aan het feit dat online werken (voor mij) gewoon totaal niet werkt.
Liever had ik een overzicht gehad met boeken (welke je mocht lezen, welk niveau en voor wanneer je wat gelezen moest hebben) en dat je een papieren versie van een model voor een verslag kreeg, wat je dan thuis kon gaan maken en vervolgens weer op papier kon inleveren bij je docent.
Overigens snap ik nog steeds niet helemaal wat de bedoeling is en ik heb dan ook het gevoel dan mijn blog niet helemaal goed/compleet is.
Verder riep het lezen van werken uit de Middeleeuwen/Rennaisance/Verlichting/Romantiek veel protest/weerstand bij mij op.
Deze verhalen hadden vaak, mijns inziens, een rare schrijfstijl en waren ronduit ongelofelijk saai om te lezen.
In mindere mate geldt dit ook voor boeken van 1880-1945 en 1950-1970.
Al vond ik Bint nog wel wat hebben, ondanks de aparte schrijfstijl.
Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter kunt.
Als ik terugkijk naar mijn leeslijst zie ik niet veel literaire ontwikkeling, ik heb geen idee welk niveau de boeken zijn die ik gelezen heb, maar veel hoog niveau zal er wel niet tussen zitten, en de meeste gelezen boeken van mij uit de 6de zijn (denk ik) van lager niveau dan die uit de 5de.
Dit neemt echter niet weg dat die ontwikkeling er wel geweest is, in de 4de had ik Bint, Hersenschimmen en Bonita Avenue nooit leuk gevonden of gelezen.
In de 6de heb ik alleen vrij weinig aan literatuur gedaan, en moest ik dus in korte tijd nog flink wat boeken lezen, hierdoor koos ik dus voor de wat makkelijkere/dunnere boekjes.
Ik ben literatuur niet zozeer anders gaan bekijken, maar heb wel een beetje een idee gekregen wat literatuur inhoud en hoe boeken in elkaar kunnen zitten qua structuur.
Hierdoor begrijp je sommige boeken ook beter.
Loop je blog nog eens door en stel vast waar je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden. Met welke werkvormen kon je goed uit de voeten?
Ik ben in het algemeen niet zo tevreden over mijn blog, ik denk dat ik veel beter had gekund, en ook boeken van hoger niveau had kunnen lezen.
Ook over mijn verslagen ben ik niet zo tevreden, maar in tegenstelling tot de keuze van mij boeken, doet dit me vrij weinig omdat ik het hele principe van een verslag maken niet begrijp en het een vrij overgewaardeerd concept vind.
Als ik een docent was, zou ik mijn leerlingen minder tijd laten besteden aan verslagen en ze de opdracht geven 1 boek van hoog niveau (niveau 6?) te lezen i.p.v. de vele dunne boekjes.
Mijn werkproces had ook beter gekund, maar dan in de vorm van beter plannen en het gehele jaar boeken lezen en meer aandacht besteden aan het maken van het verslag ( hoe nutteloos dat in mijn ogen dan ook is)
Over de vraag met welke werkvormen ik goed uit de voeten kon, is het antwoord geen een.
In de les moesten we in groepjes presentaties geven over literatuur, dit was vrij rommelig en werd niet heel serieus genomen waardoor er weinig is blijven hangen, liever had ik alleen of in tweetallen aan een opdracht gewerkt, zonder presentatie.
Over het online leesdossier als werkvorm heb ik me al uitgelaten, misschien goed voor de aankomende 6de klassers die hieraan gewend zijn, maar voor mij (en met mij ook vele 6de klassers die ik gesproken heb) roept deze werkvorm alleen maar weerstand en onduidelijkheid op.
Welke plaats denk je literatuur in het vervolg van je leven te geven?
Vage vraag.
Literatuur zal sowieso een rol in mijn leven gaan spelen, omdat ik lezen leuk vind en nog veel zal gaan lezen in mijn leven.
Ook al zit ik nu nog niet op een hoog literair niveau, dit komt later wel en dan zal ik me toch wat meer in literatuur zullen moeten verdiepen om die boeken te begrijpen (en misschien ook wel om er meer van te kunnen genieten?)
Verder heb ik me laatst ingeschreven voor de studie Rechtsgeleerdheid, als ik slaag en ik word hiervoor ingeloot, betekent dit dat ik tijdens mijn studie heeeel veel zal moeten lezen (valt nou niet echt onder literaire werken, maar goed lezen is lezen).
Welk advies heb je voor je literatuur docenten?
Meer duidelijkheid, al wordt het principe van het leesdossier en het mondeling me 10x uitgelegd, alsnog snap ik het niet helemaal.
Misschien in de 5de wat minder eentonige lessen, maar voor de rest zie ik literatuur als een soort belastingaangifte; leuker kunnen jullie 't niet maken, misschien wat makkelijker???
Komt waarschijnlijk vrij negatief over dit balansverslag, maar zo erg vond ik het ook weer niet, literatuur is gewoon niet mijn favoriete onderdeel van het vak nederlands:).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten